Pages

Monday, January 21, 2013

Gulai Lemak Daging Jeruk

        Mungkin dikalangan teman teman dan kenalan dialam cyber hairan bila saya nak masak Gulai Lemak Daging Jeruk, masa saya letakkan photo Daging Jeruk diruangan sosial Muka Buku atau lebih dikenali FB ramai kenalan yang bertanya...
Persoalan yang diajukan kepada saya
macamana rupa daging jeruk?
apa rasanya?
macamana nak buatnya?
adakah daging jeruk?
tak pernah dengar pun?
sebenarnya saya juga seperti teman teman semua,
kali pertama saya merasa makan daging jeruk ini ketika saya bkunjung dirumah kenalan di Pattani Thailand
ketika itu saya dihidangkan Daging Jeruk Goreng dan Pulut Tanak untuk sarapan kami.
pada awalnya terasa pelik bila diberitahu akan masakan itu tapi bila saya mencuba masakan itu terus saya jatuh cinta lalu bertanya akan rahsia bagaimana Daging Jeruk dihasilkan
sebelum ini saya telah tuliskan didalam blog cara nak mengoreng Daging Jeruk
kali ini saya nak mencuba Gulai Lemak Daging Jeruk
sebenarnya saya pun tak pernah mencuba tapi pernah diberitahu Daging Jeruk juga boleh dimasak Gulai Lemak Cili Padi,
apa lagi Jom!!!

Bahannya
Daging Jeruk disini saya guna daging Cincang atau daging Hancur yang telah dijeruk 3 hari
kalau ada daging macam daging Tetel tu lagi sedap terasa lemaknya daging itu
2 cawan Daging Jeruk  /saya kepalkan menjadi bulat supaya tidak pecah ketika dimasukkan kedalam santan
7 biji cili padi ditumbuk / ikut pedas
1 sudu besar cili kering yg diblander / kalau suka
1 batang serai  / diketuk
3 pokok daun ketumbar  ambil akarnya sekali / di potong
sedikit serbuk kunyit
sedikit serbuk perasa kalau suka
2 cawan air
1 cawan susu segar..sebab kat sini susah nak cari santan.

Cara
didihkan 2 cawan air sehingga mendidih
masukkan serai, cili padi dan cili kering
masukkan daun ketumbar
kemudian masukkan susu segar
kecilkan api supaya susu tidak pecah lemak macam santan juga kan
masukkan serbuk perasa sedikit
bila sudah mendidih masukkan Daging Jeruk tadi
perlahankan api dan kacau perlahan supaya daging tidak pecah  
rasa kesedapan anda
Jangan Letak Garam...sebab daging sudah masin


                                                                   Gulai Lemak Daging Jeruk


0 comments:

Post a Comment