Pages

Saturday, March 23, 2013

Sambal Cencaluk

Sejak merantau jauh dari Bumi Malaysia, apa jua makanan dari Malaysia akan menjadi perhatianku. Antaranya adalah Cencaluk. Lama sungguh aku tidak menjamah Sambal Cencaluk. Kebetulan Bos beli Sebotol Cencaluk dari UK ketika beliau ada urusan kerja disana. Hampir seminggu Cencaluk tu termenung distor tak diusik dan tak dicolek. hahhahha. Bos pun ada tanya macamana nak makan Cencaluk tu. aku kata makan dengan ikan bakar atau pun ikan goreng. Makanya kebetulan hari ini aku buat Ikan Bakar, Langsung ku  peluk ku usik Cencaluk yang kesejukan didalam botol lalu ku jadikan Sambal.
Tapi aku taklah pandai sangat nak buat Sambal Cencaluk nie. Aku cuba pejamkan mata lalu membayangkan bagaimana ibuku pernah buat pada suatu ketika dulu. Aku nie memang suka pejamkan mata bilamana aku terlupa nak membuat sesuatu. Alhamduliallah apabila aku pejamkan mata. aku boleh menghasilkan sesuatu tu seperti yang aku kehendaki. kelakarkan.

Sambal Cencaluk

4 sudu Cencaluk
1 biji Bawang Besar dihiris halus
5 biji Cili Padi dihiris halus. nak pedas tambah lagi
1 biji Buah Tomato dihiris dadu
1/2 cawan jus lemon kat sini lemon je yang ada
gula secukup rasa
GARAM TAK PERLU LETAK. Cencaluk sudah masin .

Cara
Gaulkan semua bahan. rasalah secukup rasa yang diperlukan.

Hasilnya

Sedap dimakan bersama Ikan Bakar


0 comments:

Post a Comment