Pages

Saturday, July 06, 2013

Karipap

Hari ini entah kenapa tetiba pulak rajin. Lagipun beberapa hari lagi Bulan Ramadhan akan menjelang, aku pun hari ini tak buat apa apa. apa kata petang ini buat Karipap. 


Bahan Inti yang diperlukan senang je

2 biji kentang yang bersaiz sederhana
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar

Kentang dan bawang dipotong dadu
bawang putih aku ketuk je..




Rempah pula aku letakkan
3 sudu besar rempah Kari
1 sudu besar rempah Kurma

jangan lupa pulak sedikit minyak untuk menumis









didalam balang ini ada beberapa jenis rempah atau pun dipanggil Rempah 3 beradik
aku cuma guna

1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang












Inti sudah sedia ditumis







Sementara Inti masih belum masak. Kentang pun masih keras lagi
                                   aku bancuh Doh Tepung ler pulak




aku cuma perlukan

3 cwn tepung gandum

sudu besar minyak masak

3 sudu butter




aku panaskan dahulu Butter dan Minyak didalam Microwave selama 2 minit

Manakala Tepung pula telah ku gaulkan

1 sudu kecil garam

 1 sudu kecil gula


1 cawan air suam telah aku sediakan




setelah aku pastikan garam dan gula digaul dengan sebati aku masukkan pula
Butter dan Minyak yang masih panas kedalam tepung, digaulkan dengan perlahan lahan


JANGAN lupa
setelah itu masukkan 
1 cawan air suam dan diuli dengan sempurna


Inilah Hasilnya
 setelah semua bahan digaul dan diuli
rehatkan selama 30 minit






Inti Karipap yang sudah masak
aku sejukan seketika











Tanpa Acuan.
aku lebih suka buat dengan tangan ku sendiri
buat comel comel
sekali masuk mulut je,,,




Karipap yang dah pun siap digoreng


dan selebihnya aku gorengkan separuh masak 
untuk ku Frozenkan
boleh digoreng ketika berbuka PUASA nanti
Insya ALLAH


Alhamduliallah 
hari ini Inti dan Doh secukupnya
tapi inilah Hasil bagi menghabiskan Doh dan Inti 
aku buat besar dan bentuk Karipap BULAT



0 comments:

Post a Comment