Pages

Saturday, August 24, 2013

Perarakan Kereta Berhias part 3

Hari ini kami tidur di asrama Debrecen, Bilik 310. Asrama ini memuatkan 4 biji katil dalam satu bilik yang bersaiz sederhana. Jelas kelihatan 2 almari apabila pintu bilik dibuka. Terdapat satu meja makan bersama 4 biji kerusi kayu. disetiap bahu katil disediakan satu rak untuk menyimpan barang dan lampu tidur tanpa kipas angin mahupun penghawa dingin. Ketika pembahagian kunci bilik, pihak penggurusan telah memaklumkan setiap tingkat ada disediakan bilik mandi dan tandas dan perlu dikongsi.
setelah aku dan Indra meletakkan barang didalam bilik kami bergegas melihat keadaan bilik air dan tandas. Vera masih berbincang dengan pegawai kebudayaan bagi urusan esok. Bukan kami sahaja yang melihat keadaan bilik air rupanya teman yang lain juga. semua mengeluh apabila melihat keadaan bilik air. bilik air sekadar pintu utama sahaja yang berpintu. didalamnya terdapat 6 ruang tempat pemandian tanpa sebarang halangan disediakan. makanya sesiapa yang nak mandi perlu ada kain basahan.    
petang tadi selesai latihan dan makan malam, kami sampai diasrama sudah lewat malam. Vera dan Indra keluar membeli air minuman dan tisu tandas. Vera mengajak aku untuk keluar bersama tapi badanku sudah tak berdaya. dari pagi hingga kepetang dengan cuaca yang membahang dengan suhu 35C.
ku lihat jam ditangan, maghrib sudahpun berlalu. subhanallah hari ini aku lalai dengan kewajipanku kepadaMu ya Allah. lalai dengan kesebukan dunia. aku bingkas bangun, aku membuka beg pakaian lalu ku keluarkan tuala muka dan baju tidurku. hatiku resah. badanku melekit. kalau aku tak mandi pastinya aku tak boleh tidur nanti. ku lihat sekeliling bilik. bilik ini tanpa hawa dingin tanpa kipas angin. bahang bilik membuatkan tubuhku tidak selesa. aku bangun lalu membuka kedua dua tingkap. alhamduliallah. angin menyapa dimukaku. aku termangu lagi dijendela sambil mataku liar memandang kebawah. tak ada apa yang menarik minatku lagipun cuaca malam tanpa ada sinaran lampu membuatkan malam diDebrecan kelam seolah aku berada dikg. aku berjalan kearah beg pakaian lalu ku capai pencuci muka dan berus gigi. dibahuku telah ku sangkutkan baju tidur dan tuala muka. sebelum keluar bilik ku sarungkan kakiku dengan selipar Indra. sebenarnya sebelum Indra keluar aku telah meminta izin untuk memijam untuk kebilik mandi.
aku tolak pintu utama bilik air. sunyi sepi. aaaaaaaaaaa. aku perlu segera mandi. aku bertawakal. aku pilih bilik yang hujung tanpa sinar lampu yang terang. aku letakkan baju tidur dan tuala di ruang tingkap, pastinya kalau ada yang masuk bilik akan nampak baju tidur perempuan. dan pastinya mereka tidak akan masuk. itu adalah andaiku sahaja. sepantas kilat aku membasahkan badanku. aku mandi bersama pakaian dibadan. biarlah asal tidak ada perkara yang buruk terjadi. alhamduliallah lebih kurang setengah jam aku disini tidak ada siapa yang masuk. aku perlu berhati hati walaupun tidak pernah aku dengar perkara yang seumpama itu terjadi disini walaupun bukan negara islam. lagipun hari sudah lewat malam. kebiasaannya orang orang disini tidak mandi ketika waktu bergini terutama kalau musim sejuk.
selesai solat isyak aku mengkadaqkan solat maghrib pula. Vera dan Indra masih belum pulang lagi.
aku sendiri tak sedar bila mana aku terlelap. yang pasti aku terbangun apabila aku terdengar bilik sebelah bising. ku pandang Vera dan Indra juga terbangun. aku capai jam tangan yang menunjukkan pukul 4pagi. aku bingkas bangun lalu keluar mengambil air sembahyang untuk aku tunaikan solat subuh.
seawal jam 5.30pagi kami telahpun siapkan diri. Hari ini aku sekadar menyarung seluar putih dan blous pink berserta tudung. Petang semalam pegawai kebudayaan telah meminta kami bersedia jam 6 pagi dan seterusnya perlu ada ditempat pembarisan jam 7 pagi.


  
bersarapan
roti bersama butter dan honey
















aku ditugaskan
jurugambar tak bertauliah














                                                            bersama peserta Turki












membentulkan make up






suasana ditempat pembarisan









cantik adik ini





pengunjung juga sudah ramai untuk menyaksikan acara hari in










semuanya bunga






kami @ Indonesia adalah dibaris no 9 dari 100 peserta seluruh dunia













sempat lagi sebelum acara bermula















bersama dengan Prof dan tenaga pengajar








hahhhhh....







semua sporting










bersama pegawai kebudayaan yang ditugaskan menjaga kami
bkerja dengan penuh tanggugjawab




Indra... berkahwin dengan orang Hungary dan punya dua puteri yang comel

Ayei..  salah seorang penari dari University Indonesia. selalu dijemput membuat pertunjukan di Malaysia.



besarnya..kesian




baru satu km berjalan
ada 5 km lagi yang perlu diselesaikan














                                 bersiaran langsung









Setiap 3 minit perlu membuat persembahan



Ayie selaku ketua penari
sedang memberi arahan









ramai penuntun






                             cuaca yang terang tapi dingin











dihadapan VVIP








Penuntun dari golongan VVIP
bersiaran langsung

antara yang menyaksikan

pentas kedua

bersedia untuk membuat persembahan dipentas utama







cantik penjual bunga









sporting






masih membuat pergerakan tangan dan kepala walaupn sudah keletihan
Tahniah.





air minuman diberi percuma






                         4 km telah berlalu














sepanjang jalan penuntun memberi tepukan gemuruh













                       semua kepenatan









emmmm...

siapa yang punyaaaaaaaaa






besarnya patung















                     masuk stadium
                  6km berakhir disini










4000ft 
bayaran tiket bagi menyaksikan pembarisan kereta berhiasan
dan persembahan yang lain





aku perlu pulang ke Budapest











semua tiket train yang biasa aku naik kehabisan
InterCity tempat duduk kelas utama
DEBRECEN ke Budapest
5595ft lebihkurang RM 90.00





Jam 1350
Debrecen ke Budapest
perlu kepintu 4










Debrecen station

ramainya nak pulang ke Budapest





                               



                                 Cantik dan selesa












guna pen je 






4 jam tanpa sepatah ayat
beliau turun di Zulgo
satu statioan sebelum sampai diNyugati
tapi membantu aku meletakkan beg ke rak









ramai yang dah turun






sampai diNyugati
4 jam perjalanan yang memenatkan












Naik bas no 9 ke Kolesy ter













Naik bas no 65 ke Szepvolgy ut











Tiket Bas setelah dimasukkan kedalam mesin






pemandu bas











Alhamduliallah
selamat sampai dirumah.









0 comments:

Post a Comment