Pages

Saturday, October 19, 2013

Puncak Budapest

Seawal 8.öö pagi aku sudah melangkah keluar dari pintu pagar. Cuaca hari ini sedikit foggy atau orang melayu sebut kabus. Aku melangkah dan terus melangkah. Mana tidaknya hári ini aku rasakan jálánrayá sedikit sepi tánpá adá sebiji keretá pün. mungkin jügá aku tidak pernah keluar seawal bergini. 

Hari ini aku mahu berjalan kaki sahaja sehingga ke perhentian Bus. Tak mahu membazir tiket. Bermacam benda yang bermain difikiran aku, sebenarnyá hari ini aku ingin ikut serta di larian Budapest Marathon. sebelum ini aku telahpun membuat pertanyaan di group Hungarian dilaman sosial muka buku, mereka memaklumkan sekiranya aku mahu ikut serta ada dua cara, pertama aku boleh call dan bayar melalui bayaran credik card dan cara kedua datang terus ke Heroes Square dihari Marathon dijalankan dan akü bóléh bayar tunai disana . Aku menyatakan aku hanya boleh datang pada hari Marathon. Disini mana aku ada memegang sebarang pun kad kredik lainlah dimalaysia dulu, itupun digunakan ketika kecemasan sahaja.



  


aku mulakan langkah dengan lafaz
Bismillahirahmanirahim



























seawal pagi, jalanraya sünyi sépi tánpa sébiji kereta lagipun dipagi minggu semua orang masih tidur.





jalan raya yang sepi

Autumn atau musim luruh. Cantik rumah ini dipenuhi dengan dedaun yang beranika warna





Buah apple yang dah penghujung















cantikkan














masih berkabus




sinaran lampu kereta dipagi hari yang berkabus







setibanya aku di perhentian, bus no 9 sudah sedia ada, aku berhenti di Nyugati station dan dari situ sebenarnya aku boleh berjalan kaki ke Oktogon station dan aku perlu ambil Metro 1 ke Heroes Square tetapi cuaca yang sejuk dingin membatalkan hasrat dihati dan aku menunggu Tram no 4 atau no 6 yang sekadar satu station sahaja.


di Metro 1
pastinya jejaka ini antara peserta Marathon, sudah bersedia dengan no siri dilekatkan dibelakáng baju













keluar sahaja dari Metro 1 jelas Heroes Square





ramainya yang mahu ikut serta dilarian Budapest Marathon











yang datang berbasikal pun ada...


aku másih mencari tempat urusetia
dimana?
püas akü mencari akhirnyá akü berjumpá tápi sáyang penyertaán teláh pün ditütup kerána terlalü ramai yang menyertáinya.
Dari apa yáng dijelaskán óleh pertugás penyertaan dikenakán báyarán lebihkurang 5ö Euro ke 7ö Euro mengikut járak larián.
Máhál gilá.
Selamát düit akü



air minuman disediakan













Ántára yáng terlibát...
satu keluarga turut mengambil bahagian di larian Budapest Marathon 2ö13














garisan bagi peserta
yang memilih larian selama 6 jam






















rilex jeeeeeeeee tanpa berbaju
aku yang pakai 3 lapis masih lagi terasa sejuk beku

kotak nie?











nasib tak kena marah?














sayang suami...
sedang melekapkan pelekat no siri di tshirt









ramainya...
perbagai peringkat umur dan ada kalangan mereka datang dari luar Budapest







papan yang bewarna biru
bagi peserta larian yang mengambil masa lima jam lebih
perlu berada digarisan ini














membuat regangan
sebelum mulakan larian















papan tanda bewarna kuning













garisan kedua bewarna hijau

garisan yang pertama






pancaragam turut disediakan















Jurugambar















Golongan Istimewa juga turut serta














Budapest Marathon sudah bermula













sedih juga kerana aku tidak dapat ikut serta. aku kelewatan sampai penyertaan telahpun  ditutup. ramai juga yang tidak dapat ikut serta diBudapest Marathon ini. Insya Allah tahun depan sekiranya aku masih disini pastinya aku akan mendaftar awal.


berpakaian panglima perang















hulubalangnya...mkin köt





rupanya kotak tu dia pakai












sebagai kenangan 


sudahpun beberapa meter berlari dari garisan...
yes...anda boleh













,,,aku sebenarnya telah berjanji dengan Norbat untuk bertemunya sebelum 1ö.3ö pagi. kesian dia pastinya sudah mnunggu aku di Batthyány tée. Aku terus ke Metro ...  ke Deák Ferenc tér dan pastinya aku akan sampai di Batthyány tér sebelum jam 1ö.3ö pagi.



Metro 1
Hősők Tere










ramainya...
rupanya ramai yang tidak dapat turut serta













Metro 2
aduh....
Déli pályaudvar telé
sedang dibaik pulih
macamana nieeeeeee
jalanraya dahlah jem
handphone aku pulak....









Metro menyediakan bas no 2 untuk ke Batthyány tér.
dalam bus sempat aku ambil gambar, ada pengembaraan










Aku sebenarnya kelewatan yang teramat sangat. tepat pukul 1ö3ö pagi Norbat call aku, aku jelaskan aku masih lagi didalam bus. dia kata dia akan tunggu aku sehingga aku sampai. Hari ini dengan acara BUDAPEST MARATHON kebanyakan jalanraya ditutup, tapi  kenapa mereka perlu lakukan pembaik pulih sistem Metro 2. sedangkan setiap tahun acara Budapest Marathon dijalankan dan pastinya mereka tahu pengguna jalanraya akan terkandas. seperti hari ini...antaranya aku yang terasa sakit jiwa.

Bus terus ke Széll Kálmán tér tanpa berhenti di Batthyány tér. Apabila aku tanya pemandu bus beliau sekadar memberi balasan dengan berbahasa isyarat. dari apa yang aku faham beliau beréhat selama 15 minit dan bus akan terus ke Batthyány tér. Aku pandang jam ditangan sudah hampir 11 pagi. mana mungkin. Akhirnya aku berlari menuju ke Batthyány tér. Minggu lepas aku masih ingat lagi jalan pintas ketika Norbart menunjukkan kepada aku ke zero km. sebelum sampai disana kami melalui jalan tersebut.

Akü berlari dan terüs berlári. Cüaca yáng dingin tidak sedikitpün tubühkü berpelüh. 

alhamduliallah aku masih ingat lagi jalan pintas. Akhirnyá akü sampái jüga di Battyány tér. Norbart menunggu aku dengan penuh setia dengan wajah yang senyum. Aku mohon maaf di atas kelewatan yang tidak aku sengajakan.

beliau mahu membawa aku berhámpirán  ke Chain Bridge, kerana minggu lepas ketika aku jelaskan aku mahu mengambil gambar pelari di larian Budapest Marathon, di Chain Bridge adalah tempat yang paling sesuai. tetapi setelah aku menerangkan yang aku baru sahaja pulang dari Hereos Square hasrat ke Chain Bridge dibatalkan.

akhirnya kami terus menuju ke Mammut. Andáinyá tádi handphöne akü bóleh digunákan ták akan timbül akü berlari sampái nak tercabüt jantung kü. Nasib bádánnnnnn

Hari ini Norbart mahu membawa aku kepuncak yang paling tinggi diBudapest. aku sendiri tak tahu walaupun sudah lebih tiga tahun aku disini. sedihnya. tapi hari ini alhamduliallah dengan berjumpa teman baru orang yang lahir disini pastinya banyak perkara yang akan aku lakukan. Dan yang paling aku suka kini aku sedang belajar bahasa Hungarian manakala aku mengajarnya bahasa Malaysia kepada beliau. Tükar bahása suká sámá süká. Kalaü kámi iküt prográm yáng dijalánkán bági pembelajarán báhása báyarán sebanyák 1ööö Ft akan dikira disetiap satü jám. AlhámdüliÁlláh akü ketemü Norbart yang maná ántara kámi berduá sahája belajar. Mudáh dan senáng.  

Hari ini kami akan ke NormaFar
Aku térángkán bagaimana mahu ke Normáfa bermula dari Széll Kálmán tér station.
Berhamiran ada sebuah shopping mall iaitu Mammut. Dari Mammut ke Száll Kálmán tér lebihkurang 5 minit berjalan kaki. Station Metro Száll Kálmán tér berada disebelah kiri, manakala disebelah kanan pula terdapat 2 tram berwarna kuning. Satu tram tertulis no 59 dan satu tram no 61.
Tram no 61 yang menuju ke Hűvősvőlgy dengan bayaran 3öö Ft sahaja.
tapi kami mahu berjalan kaki sahaja, lagipun cuaca dingin  dengan sinaran matahari yang cerah membuatkan kami selesa berjalan, bolehlah aku ambil gambar. Cantik permandangan dengan sinarán matahari yang bersinár.


SubhanaAllah.
cantiknya bumi ciptaan ALLAH, Bersyukur aku dapat menikmatinya
Városmjor nama taman ini


Tram bewarna merah
laluan tram juga berbeza kerana tram ini akan mendaki bukit yang tinggi






























Train no 6ö
Tiket yang sama juga boleh diguna pakai untuk menaiki train ke NormaFa
sebenarnya senang dan mudah di Hungary ini, Satu jenis tiket semua perkhidmatan awam boleh digunakan









Városmajor
train berhenti seketika untuk memberi laluan train yang dari atas utuk turun kebawah. laluan cuma dibuat satu sahaja.
aku teringat ketika satu ketika dulu aku ke Fraser Hill di Pahang juga laluan perlu mengikut masa























train penuh
cuaca yang cerah mungkin salah satu sebab ramai yang mahu kepuncak bukit, aku bergitu teruja ingin kesana.












Adonis utca
beberapa lagi station yang perlu aku lewati.






























Széchenyi hégg.
Námá station yang terakhir


ibubapa sedang melayan
anak anak bermain









Kelihatan train lain disediakan di atas bukit ini. mengikut kata Norbart, train ini disedia untuk kanak kanak yang mahu melihat disekitar bukit ini tanpa perlu berjalan kaki dan lebih menarik pertugas bagi menjalankan train ini adalah dari kalangan kanak kanak berusia 12 tahun ke atas. meraka ini adalah dari kalangan anak anak pertugas train ini juga. Mereka di ajar bagaimana menjalankan nya bermula dari peringkat bawah. Sekiranya mereka berminat mereka boleh teruskan kerjaya tersebut apabila mereka dewasa tapi sekiranya mereka cendurong dibidang lain, mereka boleh meneruskan cita cita mereka tanpa ada paksaan dari sesiapa.





cantiknya...
perbagai warna










Tak terkeluar sebarang ayat dari mulutku yang mampu aku lafazkan adalah Masya ALLAH
Bertapa cantik dan indahnya bumi Ciptaan ALLAH

Kucing siapa di atas bukit ini. geramnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

anak anak Korea ku kira. dari raut wajah mereka.













Allahuakbar


seolah didalam lukisan



ada kedai disini










Norbart kata ini senarai air minuman..
laaa.tertulis Tea. yang pasti disini ada Apple strudel.




























kulit strudal tidak berapa sedap kerana ianya menggunakan yang ready made. kalau aku beli di Central Market Hall kulitnya lebih garing dan sedap. manakala inti nya juga berbeza. apa apapun kira ok lah. aku nak buat tak pandai. 35ó forent satu potong








Norbart tak mahu.
aku beli aku makan sendiri.
hahahhah....













teringat kawanku Jay aida.













nanti nak cuba sewa ini
mcm best je....


















Perkhidmatan bus juga disedia
untuk ke NormaFa
Bus no 21A dari Mammut













baru jumpa papan tanda NORMAFA


Batu Tanda
Tahun 188o sudah didirikan bangunan dan jalanraya di atas bukit ini



























anak siapa pula.
tak ada pulak orang dewasa bersama mereka

hahhaha...teringat tahun lepas
aku pernah balingkan dedaun kering di Slovakia bersama kak leha dan abg midun




ada pulak yang main sorok sorok dalam hutan nie...
















Subhana Allah
cantiknya...






























dedaun yang gugur kebumi juga cantik
perbagai warna































station untuk turun kebawah















tahun 1882
bangunan ini dibina
































































mesin untuk membeli siling lama
155forent perlu dimasukkan di tempat yang disediakan
kemudian tekan dan tutupkan tempat yang telah dimasukkan wang siling tadi
pusingkan tempat yang bertulis START dan pilih wajah apa yang kita inginkan

beberapa minit siling lama akan keluar dari satu lubang dari bawah mesin ini










ini siling lama yang ada gambar istana lama. akan ku simpan sebagai kenangan,









akhirnya aku berada di atas puncak Budapest.

Allahuakbár...bertapá cantiknyá permándangán dari menará ini. Dengán cuacá yang cántik hári ini menjeláskan lagi permándangan yáng berwárná wárni dári pokok pokok yáng sudáh mulá bertukár warná, dedaun yáng mulá luruh.







lupa pulák akü nák tánya Norbert apá benderá yang tergántüng di pünck bükit ini










akü ták pásti kenápa mángga künci ini



pandángán dári atás















 tanggá türün kebáwáh










bersámá Nőrbert


lalüan türun kebáwah
yáng bőleh üntuk sátü bádan je












LEJÁRÁT...
TURÜN dááá









penat?
tak apa...
ada disediakan tempat duduk


Nőrbert menjádi jüru kemerá úntük áku hári ini































Norbert setia menjadi camera man aku hari ini. Bukan sahaja menjadi camera man beliau juga merangkap menjadi tour guard. Almaklum anak tempatan. sebut sahaja pelusuk Budapest pastinya dia tahu, yang lebih aku tabik spring..boleh dikatakan bányák sejarah Budapest juga dia tahu. Áda jügá béliáü menceritákán séjáráh Budapest tápi akü nie kejap je ingát lepás tü...emmmm kesiáan pülák akü tengők Nörbert rajin bercéritá. Mungkin bilá béliáu berceritá lagi téntáng séjáráh berkaitán Budápést pastinyá akán ku cátitkán didálám bükü cátatánkü.  Jángan sérik yé Norbárt üntuk bercéritá perihal séjaráh Büdapést képadá akü.

Terlupá pülák áku..
FELJÁRAT...ke atas ...





kami menüju kétempát jüalán tikét
















Tikét berhargá  85ö Ft
untük sátu őrang üntuk sátü hála












téringát sátü ketiká dülu. ketiká akü mengikuti rómbongán témpát kerjá lámá ke Kunming China..kámi menaiki ini untúk sámpai ké snów mountáin. Kétinggián di Kunming kü kirá lági menjünám tinggi tapi disini nánti kitá tengok dán lihát...










ye betül apá yáng akü fikirkan tádi. Tidák bérápá tinggi
Sesüngguhnya Keküasaan Penciptá tidak adá tándingánNya
Cántik permándángannya di selubungi dengán dedaün yang berwárná warni
Müsim Lürüh yáng menjádi tárikán pelancüng




kepenatán tápi hari yáng mengémbirákán
sémpát lági berposing di átás awangán ini

















Pepohőn yáng ketinggián. sekádar melepasi...




antará rümáh yáng terdápát disepanjáng lalüan
sékiránya térjátüh tak perlü risau...ramái yáng akan mémbántü









kesiánnyá...baby tidür lená dipangküan si ayah...








perjalánan selamá setengáh jám tidák terása melihat keindáhan alám Ciptáán Yáng Mahá Esá















ZUGLIGET.
Náma penghujüng státiőn


müsim sálji mungkin dátang lági


Kijárat?
Keluar daaaaaaaáááá






Sátü ketiká dülü. Perkhidmatán tráin áda disediákán bermula dári Széll Kálmán tér ke Zugliget tétápi disebábkán kesán peráng akhirnyá dibiárkán bergitü sáhajá. Tráin ini adalah ántára tráin yang pernáh digünákán pádá kétika itü




tertulis apá yang terjádi















Dahülu merüpákán  Státiőn Zugliget tapi sekárang teláh dijádikán Restaurent Pizza 
kü jengük tak ramai óráng di dálámnyá 






Láluán üntük pejálán káki
































Tempát jüalán tiket









SübhánaÁLLÁH cántiknyáááá




Antárá Státiőn yáng téláh ditinggalkán
akhirnyá menjádi rümah Höméless


Pásángán ini jügá sedáng merákámkan gámbar...








Büah Bérángán. Tápi ingát... Büáh Berángán ini jénis yáng tidák bóléh dimákan
Patütláh tidák adá oráng yáng kütip sédángkán buahnya bertábürán dibümi
Apa yáng diberitáhu őleh Nőrbert, büáh Bérángán ini méréká günákan üntük méncüci pákáián tápi cára bágáimána Nörbert sendiri tidák pásti keráná beliáü séndiri tidák pérnáh ménggünákán Büah Bérángan ini sebágái pencüci. 

akü jüga pernáh menjádi jürüráwat pergigián di Tawákál Höspital sélámá 4 táhün. Másih aku ingát déngán Dr Néthi tápi béliaü télah pun meninggál düniá kérána serángan jántüng. Beliáu séőráng dőktor yáng pándái menjága háti kámi jurüráwátnya. Ámbiká dan Shile adáláh témán sékerjá  tetápi Ambiká adáláh jurüráwát kesáyangánnya.Sétéláh áku dátáng dr. Nethi suká sángát déngán kőpi yáng akü büat. déngán itu menjádikán Ambiká cemburü dengán akü.  ada sáhájá pérkárá yáng di büat süpáya akü dimárah öléh dr Nethi tápi béliaü seörang doktőr yang berpelajáran tahü apá sebenárnya. Beliáü sekádar maráh  tapi kemudian akán menerángkán supáya akü tidák berásá bersálah. Penát dengán lakünan akhirnyá akü meletákkán jawátan walaüpün berulang kali doktor memüjuk akü. Seláma 4 táhun akü bersábar...semünya tinggál kenangán.Walaüpün akü südah berhenti kerjá doktor selálu bertanyá kabár déngán selálu call dan kadangkála kámi minüm tea bérsáma. Akhirnyá kámi menjádi káwán bükan lági antára Bos dán pekerjá. Banyák céritá yang kámi köngsi bersámá. arrrrrrrrr ták máhü lági akü ingát kisáh silámmmm. Sedih dán sébák apábilá téringátkán semüanyá.

Dihari kémátiánnya akü hádir untük membéri sálám terakhir sebágái seöráng bos jügá sebágai séőrang sáhábat. Tánpá ákü sedár áir matakü gugür walaüpün akü cübá berülang káli menáhánnyá. Sédih kehilángán séőráng kawán yáng bőleh berceritá apá sáhájá. suká dan düká.



Rumáh üntük őráng  óráng tüá














Cantikkán témpát jüálan bünga ini
Bünga bungáánnya jüga cántik tápi sebenárnya tempát ini dahülu adálah antárá perhentián statión train dari Zegliget ke Széll Kálmán tér.










Cántik rümah ini
































Rásá mácám nak düdük je di atás dedaün kering nie

























Ini jügá tápák státiőn yáng ditinggálkán akhirnyá menjádi tempát jüalan














képénátán.



....Dáh ták lárát nák jálannnnnnnn.  Náik tram 61 ke Széll Kálmán tér. káláü dikirá entáh berápá kilőmeter hári ini kámi berjálan. Belüm dikirá ketiká akü berlari ketiká akü kelewátán pági tádi....Tak perlü ákü iküt
larian Budapest Marithon,,hári ini perjálánan kami entáh berápa kilőméter. Lutüt akű üdah nak tercabüttttt..penat.... tapi süká sangát. ták pernáh akü rasá happy macám ini...

 

Dári Széll Kálmán tér kámi terüs ke Mammüt. Hári ini kami akan menyámbüng semüla pembelajarán bahása. Akü, müngkin üsia menjadikán akü agak süsáh üntuk menerimá pelajarán yáng bárü. walaübagaimána pün akü yakin akü böléh. Nórbart akü kira cepát menerimá setiap apá yáng akü ajari. Sememangnyá belajár Báhása amát müdáh tapi üntuk bélájar bahásá Hungarián, adühhhhhh rásá nak terpátáh lidah akü.

Sétéláh selesái pembelajarán Nőrbert menemani akü ke Battyány tér. Sebenárnyá akü bóléh sáhájá náik trám nö 4 ataü nó 6 di hadápán Mammüt dán berhenti di Margit hid tapi dári sitü akü perlü náik tram no 17 atáu bus no 9 ke Kolosy tér. Pástinya 2 tikét lagi akán digünákán.
Norbert südi menemáni akü ke Battyány tér böléhláh jimát 2 tikét. lágipün hári masih awál dan cüaca teráng, ták terása kepenatán berjálán.
köszönom szépen Norbért.



Sámbil tünggü bas no 86, akü ambil sekeping gámbar Parliment yáng betül berádá dihadapán kami.











Virág Benedek utca

Tándá Tidák Bőléh Merokok jelás  kelihátan di papan.




Abis dááááááááááááááááá






















0 comments:

Post a Comment