Pages

Tuesday, November 12, 2013

Kürtöskalács

Hari ini 2O13 November 3 bersamaan hari Ahad. aku bergitu teruja.
Nak tahu kenapa aku bergitu teruja. jom ikut saya...

Hari ini aku dan Norbert berjanji akan bertemu di Mammut.
Ditangan Norbert sudah ada senarai apa yang perlu dibeli untuk membuat Kürtöskalács.
Norbert kata ibunya pesan tak perlu beli tej, cukor dan tojás - susu, gula dan telur
kerana hanya sedikit yang perlu digunakan, maka boleh guna  mereka punya.
köszönom szépen...Mama Katalin.

Hari ini Norbert dan ibunya telah berjanji akan mengajar aku membuat kuih traditional Hungary
iaitu Kürtőskalács. Sejak aku mula datang ke Budapest, Kürtöskalács telah memikat hatiku.
Kürtöskalács disediakan dalam beberapa perasa, perasa cinnamon, kacang, coklat dan
juga perasa kelapa. Antara yang menjadi kesukaan aku adalah perasa cinnamon tapi
kadangkala ada kedai yang membolehkan kita memilih dua perasa didalam satu gulung Kürtöskalás. Maksudnya sebelah Kürtöskalács ditaburkan perasa cinnamon dan  sebelah lagi ditaburkan coklat.
emmm memang sedap. Harga juga tidak lah mahal sangat. Kebiasaaan Kürtöskalás yang bersaiz kecil lebihkurang 35o Forent. saiz sederhana berharga 65o Forent manakala saiz yang paling besar
yang pernah aku beli bernilai 9oo Forent. Saiz yang besar nie biasa akan ku makan untuk 2  hari.

Ada satu lagi kuih yang hampir serupa dengan kuih kita diMalaysia iaitu Langos macam Char koi.
Nantilah satu  hari nanti aku juga akan belajar membuatnya.


senarai yang ditulis Norbert.



barang yang kami beli
lebihkurang 2ooo Forent
- Rm 3o.oo

tak termasuk cukor, tej dan tojás










aku cakap dengan Norbert
biar aku yang buat,
dia cuma beritahu
aturan sahaja.

3o gm yis basah

dicampurkan dengan
sedikit susu suam dan
sedikit gula. kacau sebati
taburkan sedikit tepung
kedalam yis tadi. tutup
dan biarkan
selama 1ö ke 15 minit.




2 biji telur ayam saiz A

Sementara menungggu yis
kembang aku pukul
telur seperti gambar disebelah












1 biji lemon

parutkan
cuma kulit lemon
yang diperlukan



























alhamduliallah.
kembang yis

kadangkala sakit hati
apabila yis yang kita
adukkan tidak kembang
dan hasilnya
kuih tidak menjadi




didalam bekas lain perlu disediakan

75o gm tepung gandum jenis BFF-55
Kulit parutan Lemon
7 sudu besar gula pasir
2o gm Vanilla sugar
sedikit garam

Gaulkan semua bahan







7 sudu besar gula

masukkan kedalam
tepung tadi








Masukkan telur
kedalam tepung
Masukkan baki susu
yang telah digunakan
ketika merendam yis

  susu 35 liter

gaul sebati






Masukkan Yis
kedalam tepung

Gaulkan
















1oo gm butter
1 sudu besar lemak sayur

campur dan panaskan
3o saat kedalam microwave










Masukkan kedalam doh
gaulkan sebati











Lüsie datang
tengok aku
mengguli tepung..

tunggu kau..geram.





























Uli sehingga tidak
melekat ditangan












Tutup dengan tuala
rehatkan selama 1 jam









sementara menunggu doh naik aku melawat kebun bunga Norbert.
Bermacam jenis  bunga yang ditanamnya.


Pokok Saffron
tahun depan bulan 4
baru keluar bunganya
sempat ke aku melihatnya..












Baka Orkid dari Malaysia













Cantiknya Orkid   ini


sementara aku
membelek pokok bunga orkidnya
dia memperbaiki
Laptop aku yang rosak.
Laptop nie banyak kenangan
dan banyak gambar
dan document yang penting







Norbert keluarkan Hard disk

terimakasih

beliau juga telah updatekan
semua data kedalam
notebook baru aku
dan telah mengemas kini blog aku.

cantik kan blog aku sekarang nie..
sebab ada orang tolong..









Kacang yang dikutip
dihadapan rumah Norbert

Kacang nie
banyak bertaburan
didepan rumah aku juga.
kalau aku tahu
boleh aku kutip..






gunting yang digunakan
untuk membuka kacang
kulitnya keras gila









Pada perancang awal. kami sepatutnya pergi ke Budakeszi untuk membuat Kürtőskalács.
Norbert sudah berjanji dengan kawannya dan boleh gunakan acuan yang aku beli tempohari.
Disana kami boleh membakar diluar rumah dengan menggunakan dapur arang.
Tapi cuaca hari ini diramalkan hujan. ye benar ketika aku keluar rumah jam 11 pagi tadi
hujan sudah mula turun. apa lagi kelangkalibut aku. lupa pulak nak bawa payung.
Alhamduliallah sesampai aku di Mammut hujan mula lebat.



inilah Acuan untuk
membuat Kürtöskalács
yang aku beli di Deak tér

satu bernilai 16oo Forent.
beli 2 dapat 3ooo Forent.














acuan yang aku beli
terlalu besar dan panjang
untuk dimasukkan kedalam oven.
dengan itu Norbert menggunakan
seperti gambar disebelah
sebagai acuan

Kürtöskalács









Kemaskan ...











Alhamdulilallah



naik gila doh
yang aku uli tadi...
pasti hasilnya bagus

tunggu dan lihat.






seperti biasa..
taburkan tepung
di atas papan pencanai..

Papan dan kayu yang kelihatan
adalah perninggalan neneknya
kalau tak silap,
Norbert beritahu peralatan ini
telah lebih 5o tahun.







Ibu Norbert menunjukkan
kepada aku bagaimana
cara doh dipusingkan
ke acuan..













Tepung yang digunakan















doh yang telah
dililit diacuan
seterusnya
di gulingkan
dengan gula













jelas kelihatan gula

terpulang. kalau
mahu manis letak
gula lebih atau
sebaliknya...









bakar sehingga
warna keemasan

Oven yang
boleh berputar













angin kuat mengakibatkan
cermin tingkat pecah..
jiran sedang
menyapu kaca tingkap












Ya ALLAH...
kenapa pulak nie

hahhah...tadi Norbert telah
menyapukan butter diacuan
maka Doh sudah terjunnnnnnnn
mungkin licin
kalau kita gunakan acuan kayu
semestinya butter cair disapu
dahulu sebelum diletakkan
doh supaya senang dibuka
apabila sudah masak.







yyyyyyy geram aku

kerana geram dengan lüsie
aku lupakan seketika

KÜRTÖSKALÁCS.









aduhhhh
salah aku..
geram sangat dengan Lüsie
Inilah jadinya







Aku pula nak cuba




setelah siap digulung
kita tekankan supaya doh
menjadi padat dan
tidak jatuh apabila
dipusingkan nanti


seterusnya masukkan
kedalam oven..


kami biarkan sahaja doh
yang tertanggal tadi








alhamduliallah



















sedapnya bau...






























setelah dibuka dari acuan






































Kurtoskalacs




ibu Norbert juga gembira















aku gembira melihat
ibu dan bapa Norbert
gembira menikmati
Kurtoskalacs
yang sedap sangat.













hhhhh,,,kerana
sebuk berbual
terlupa
KÜRTÖSKALÁCS


sedap jugakk..







masa untuk pulang

Köszönom szépen
Mama Katalin
kerana sudi
mengajar aku.










Hari masih hujan.
Norbert menemani aku
sehingga ke bus stop 86

Naik bus 86
ke Kolesy tér













bus kosong....











alhamduliallah. hari ini dapat aku belajar membuat Kurtoskalacs.

Ini gambar lama.



Kürtöskalács

bersama Shida
kedai ini menjadi
pilihan aku
memang sedap.

































memang terbaik kedai ini
boleh pilih perasa dalam satu gulung

Kürtöskalács Cinnamon. Coklat dan Hazelnut

dan


Aku belanja adik adik dari Malaysian FENCING Team , alhamduliallah mereka suka



KÜRTÖSKALÁCS

Bahannya
75o gm tepung
2 telur ayam gred A
1 sudu besar lemak sayur
1oo gm batter
3o gm yis basah
parutan kulit limau dari satu biji saiz besar
2o gm vanilla sugar atau esen vanilla
sedikit garam
o.35 liter susu segar
7 sudu besar gula kasar


Cara adalah seperti di atas..

0 comments:

Post a Comment