Pages

Sunday, March 02, 2014

Santai part 2

Hari ini aku ada temujanji dengan Vera dan Indra. Beliau meminta aku membantunya di kelas masakan.
seawal jam 8 pagi aku sudah melangkah kaki menuju ke station bus. Cuaca hari ini sedikit dingin, tapi dengan lengkap berpakaian musim sejuk, kedingin tidak ku rasa.

jam 8.21 pagi aku sudah terpacak menunggu bus 86. Sebelum itu aku telah berjanji akan bertemu Norbert di Ella Mall jam 9.3o pagi.












kerana masih awal aku singgah dahulu dipasar pagi.
apa lagi kalau tak cari buah Anggur dan buah apple hijau yang menjadi kegemaran aku sejak dari Malaysia lagi.
disini satu kilo Anggur
lebihkurang Rm 4.oo dan buah Apple pula lebih kurang Rm 2.oo.
Apa lagi memang memborong ler aku.






 cantik baju sejuknya,,








































sampai awal ler pulak. tapi sebenarnya aku lebih suka datang awal dari aku terkejar kejar. dan lagi apabila membuat temujanji dengan orang Eropah bukan seperti temujanji dengan orang Asia. Mereka akan sampai tepat pada masanya.
sementara itu boleh jugak aku ambil gambar disekitar kawasan ini. tapi disebabkan suhu yang sejuk membuatkan aku sukar bernafas. Ku sentuh pipiku ..aduh seolah berada disalam peti sejuk.
aku terus berjalan dan berjalan supaya suhu menjadi panas tapi tidak juga berubah...
kedua tanganku telah ku sarungkan dengan sarung tangan yang diperbuat dari kulit kambing juga terasa dingin...
Norbert... cepat datang...aku rasa nak nak mati, tak boleh bernafas dan kepalaku terasa berat sangat.




dengan tangan yang terketar ketar sempat lagi aku mengambil gambar penjual pokok Xmas, tak berapa lama lagi mereka akan meraikan sambutan hari Natal. Macam juga kita orang Islam, sebulan sebelum hari raya sudah berderek jualan hariraya terutama disepanjang jalan Tengku Abdul Rahman.
Mengikut kepercayaan mereka, pokok ini mesti berada dirumah dan perlu dihias pada 24 dec setiap tahun dan pada Jan 6 pula pokok Xmas ini mesti dikeluarkan atau mesti disimpan. mengikut kepercayaan mereka ada cereta disebaliknya. ada mereka ceritakan kepada aku tapi tak perlu aku taipkan disini. risau dan bimbang akan cerita itu nanti boleh membawa syirik kepada diri aku sendiri. Harga pokok ini pula bukannya murah boleh mencicah 1O ke 15 ribu Forent. atau lebihkurang Rm 2öö ringgit.


































tepat 9.3o pagi Norbert muncul.Beliau terkejut melihat aku yang menggigil kesejukan. Muka aku pula pusat seperti mayat hidup. aku sendiri tak pasti kenapa aku bergini. setelah diberitahu aku menunggunya lama Norbert memarahi aku kerana tidak menaliphonenya dan memberitahu aku sampai awal..
aku kira itu tidak perlu. siapa aku yang boleh memaksa orang berbuat bergitu..
akhirnya  kami menaiki tram no 6 dan turun di Boraron. dari situ kami berjalan menuju tempat dimana aku lihat majlis belum bermula. Kelihatan semua persiapan telah disediakan.


perempuan ini berasal dari Brazil tapi berkahwin dengan orang Hungary. beliau sedang menyediakan kuih tradisional Brazil, nanti aku nak pujuk dia bagi resepi.hehheheh



































Majlis belum bermula. sempatlah aku bergambar dengan anak anak comel nie...indah dan bertuahnya andai aku juga punya anak anak yang comel seperti mereka inni. Insyaallah. Allah Maha Mengetahui apa yang Dia kehendaki.

pusing pusing dapat juga aku melihat resepinya..tunggu dan lihat hasilnya.















hahahah..sempat lagi bergambar dengan kumpulan ini. lupa nak tanya nama kumpulan ini.














akhirnya dapat juga aku resepi darinya
köszi.













kanak kanak memang suka acara bergini...















aku membantu Vera mengajar anak anak mengulung Popiah Kering.












sememangnya mereka ini memang suka mencuba resepi dari Asia.
















Hasilnya...













suka sangat anak anak bila acara mendeco biskut kelapa..














suka tengok gambar ini..















anak ini asyik pandang aku je...
bila aku dekatinya mukanya dah berubah..bapanya ketawa sahaja...













aku, vera, Indra dan salah seorang peserta dari Jamaica.














majlis berakhir jam 12 tengahari.
Norbert tak berapa suka suasana disini dan beliau minta izin untuk keluar dan berjanji jam 1 akan datang semula.

 anak anak gembira dengan perbagai aktiviti yang dijalankan

















sempat lagi bposing..hehehh













seterusnya kami pergi ke satu tempat dimana bangunan baru untuk bangunan Pementasan Teater.













antara tugu yang ada dikawasan ini























Cantikkan...































jangan marah...













bangunan yang dibina didalam tasik
sebenarnya ada cerita disebalik pembinaan itu..tapi..emmm













pokok yang masih menghijau walaupun sudah masuk musim sejuk












permandangan disekitar bangunan














pokok yang tinggal ranting





best jugak main kat celah pokok nie



















hiiiii...














kayu dari papan gelungsur dijadikan bentuk pokok xmas..















seolah bentuk tugu tapi boleh naik kepuncak atas..















jangan marah ye...


















cantik..















penat jalan,,naik train ler pulak














sebenarnya cuma 2 station je..















akhirnya pulang kerumah Norbert
dapat menghilangkan kepenatan dan tunaikan solat



















seharian melangkah kaki kesudut bumi Budapest..dengan suhu yang beku....

0 comments:

Post a Comment